Zbliża się festiwal Millennium Docs Against Gravity

Znamy już filmy, które powalczą w Konkursie Głównym nadchodzącej 14. edycji Millennium Docs Against Gravity. To największy festiwal filmów dokumentalnych w Polsce. Jego gdyńska edycja odbędzie się między 17 a 26 maja w Gdyńskim Centrum Filmowym.

Festiwalowe filmy będziemy mogli oglądać w tym roku – niemal równolegle – w pięciu miastach Polski: w Warszawie, Wrocławiu, Gdyni, Bydgoszczy i – po raz pierwszy – w Lublinie. Zwiększająca się z roku na rok publiczność Millennium Docs Against Gravity świadczy o rozpoznaniu potrzeby i zaufaniu do naszego konceptu festiwalu. (…) Pokazujemy to, co najlepsze w światowym filmie dokumentalnym – mówi Artur Liebhart, dyrektor festiwalu.

Konferencja w Warszawie – fot. Kamil Szuba

W tegorocznym Konkursie Głównym o Nagrodę Banku Millennium powalczy 14 tytułów. Jury w składzie: Mariusz Grzegorzek, Jan P. Matuszyński i Agnieszka Traczewska będzie wybierać pośród najnowszych, najwybitniejszych dzieł kina dokumentalnego. W Konkursie Głównym znalazł się m.in. nominowany do Oscara „Nie jestem twoim murzynem” („I Am Not Your Negro”) Raoula Pecka, opowiadający historię segregacji rasowej, prześladowań i walki o prawa Afroamerykanów w USA oraz najnowszy film Siergieja Łoźnicy „Austerlitz”, ukazujący turystów odwiedzających muzea w byłych obozach zagłady.

O najwyższe laury powalczy też ostatni film Michaela Glawoggera „Bez tytułu” („Untitled”), „Safari” Ulrich Seidla, w którym portretuje on austriackich myśliwych, zażywających „uroków” mordowania zwierząt w afrykańskim rezerwacie czy „Zero days” zdobywca Oscara Alexa Gibneya. To film ukazujący fenomen Stuxnet – samoreplikującego się wirusa komputerowego, odkrytego przez międzynarodowych ekspertów IT w 2010 roku.

W Konkursie Głównym zobaczymy także film przedstawiający sylwetkę Josepha Beuysa, niemieckiego twórcy, teoretyka, którego koncepcje określiły kształt dzisiejszego myślenia o sztuce współczesnej („Beuys” Andresa Veiela) oraz „Obcy w raju” („Stranger In Paradise”) Guido Hendriksa – według festiwalu IDFA „najważniejszy film o uchodźcach w 2016 roku”.

Tonislaw Hristow w „Dobrym listonoszu” („The Good Postman”) zastanawia się, co to znaczy być Europejczykiem w dobie zmieniających się systemów politycznych i wzmożonych ruchów migracyjnych. Bohaterami filmu są mieszkańcy małego miasteczka w Bułgarii na granicy z Turcją. Z kolei w nagrodzonych na tegorocznym festiwalu w Sundance „Maszynach” („Machines”) Rahul Jain opowiada o koszmarnych warunkach pracy ludzi zatrudnionych w jednej z fabryk włókienniczych w Indiach. „Last Men in Aleppo” Ferasa Fayyada i Søren Steen Jespersen (najlepszy film dokumentalny Sundance 2017) to obraz przedstawiający wolontariuszy „Białych Hełmów”, przeszukujących gruzy zniszczonego syryjskiego miasta w nadziei na odnalezienie żywych osób.

Widzowie 14. Millennium Docs Against Gravity zobaczą ponad 100 filmów non-fiction. Część programu w dość dosłowny sposób nawiązuje do tegorocznego hasła festiwalu „Oderwij się!” – jak „Amatorzy w kosmosie” („Amateurs in Space”) Maxa Kestnera (również w Konkursie Głównym) – o pierwszej w dziejach ludzkości rakiecie kosmicznej zbudowanej przez amatorów.

Dzięki wsparciu lokalnych władz, wrocławska, gdyńska, lubelska i bydgoska edycja Millennium Docs Against Gravity Film Festival mają także swoje własne konkursy w ramach festiwalu. W Gdyni przyznana będzie Nagroda Prezydenta Miasta Gdyni (członkowie jury: aktorka Katarzyna Figura, saksofonista Mikołaj Trzaska oraz teoretyk filmu, prof. Mirosław Przylipiak).

FILMY BIORĄCE UDZIAŁ W KONKURSIE:

  1. Amatorzy w kosmosie (Amateurs in Space, reż. Max Kestner, Dania, 2016, 90 min.)
  2. Austerlitz (Austerlitz, reż. Siergiej Łoźnica, Niemcy, 2016, 94 min.)
  3. Wypaleni (Burning out, reż. Jérôme Le Maire, Francja, 2016, 121 min.)
  4. „…gdy odwracasz wzrok” („…when you look away”, reż. Phi Ambo, Dania 2017, 84 min.)
  5. Dobry listonosz (The Good Postman, reż. Tonislaw Hristow, Finlandia/Bułgaria, 2016, 82 min.)
  6. Nie jestem twoim murzynem (I Am Not Your Negro, reż. Raoul Peck, USA/Francja/Belgia/Szwajcaria, 2016, 93 min.)
  7. Maszyny (Machines, reż. Rahul Jain, Indie/Niemcy Finlandia, 2016, 71 min.)
  8. Jak spotkać syrenę (How to Meet a Mermaid, reż. Coco Schrijber, Holandia/Dania/Belgia, 2016, 90 min.)
  9. Beuys (Beuys, reż. Andres Veiel, Niemcy, 2017, 107 min.)
  10. Safari (Safari, reż. Ulrich Seidl, Austria 2016, 91 min.)
  11. Birma – kraj poezji (Burma Storybook, reż. Petr Lom, Holandia/Birma/Norwegia, 2017, 81 min.)
  12. Ostatni w Aleppo (Last Men in Aleppo, reż. Feras Fayyad i Søren Steen Jespersen, Dania, 2017, 110 min.)
  13. Dawson City: czas zatrzymany (Dawson City: Frozen Time, reż. Bill Morrison, USA, 2016, 120 min)
  14. Bez tytułu (Untitled, reż. Monika Willi i Michael Glawogger, Austria, 2016, 107 min.)

Więcej: http://docsag.pl

Barbara Betlejewska

Może Ci się również spodoba

Przeczytaj poprzedni wpis:
Zmiana czasu z zimowego na letni nocą z soboty na niedzielę, 25/26.03.2017 r.

W nocy z soboty na niedzielę (25/26.03.2017) nastąpi zmiana czasu z zimowego na letni. O godzinie 2:00 czasu zimowego zostaną...

Zamknij